2012. június 15., péntek

Növényi segítők - avagy hogyan lesz egy komoly gyakorlatból New Age maszlag

Ez a bejegyzés már egy jó ideje a bögyömben van. Ám, ahogy ma egy a Napról szóló bejegyzéshez keresgéltem információkat, újból szembekerültem az ezen írást ihlető könyvvel. Aztán keresztszemezés közben is ezen zakatolt az agyam. Szóval itt az idő, hogy kiadjam magamból.



A növények és szellemük, valamint a boszorkányok között kiépíthető "intimebb" kapcsolatról sokáig nem léteztek könyvek, legalábbis kimondottan ezzel foglalkozók nem. Ám, a gondolatot és a gyakorlatot már igen régi szövegekben is fel lehet lelni, gondolj csak az ókoriak elővigyázatosságára, mikor egy hunyort akartak éppen kiásni. Ezenkívül már több "átlagos" emberekhez írt könyv is megjelent a növények szellemével való munkáról, és az azzal való gyógyításról (pl. Plant Spirit Healing, Plant Spirit Medicine). Daniel Schulke és Dale Pendell munkái már a "mágikusabb" közösséget célozták meg olvasótáboruknak, és magas színvonalat fenntartva, egy kész rendszert mutattak be a növényekkel való együttműködéshez, ami azok számára is elérhetővé tette ezt a módszert, akik nem hajlandóak leásni magukat a néprajzi könyvek mélyére.

A tavalyi év folyamán pedig két elég híres amerikai neopogány író (Raven Grimassi és Christopher Penczak) is megjelentetett egy-egy könyvet a növényi segítőkkel való munkáról Old World Witchcraft és Plant Spirit Familiar címmel. Így elhozták ezt az ősi, és ma is sok helyen, sokak által gyakorolt módszert a neopogány nagyközönségnek.

A két könyvből én Penczak írását olvastam, ami elég nagy csalódás volt számomra. Míg Schulke Viridarium Umbris című könyvében, a fölöslegesen kacifántos fogalmazásmód mögött, még ott sejlenek a növények, addig Penczak-nál már csak egyszer-kétszer tűnnek fel (azt azért érdemesnek látom megjegyezni, hogy Penczak irodalomjegyzékében ott van Schulke is, csakúgy, mint Dale Pendell). Az író helyette hosszasan ecseteli a homeopátia működési elveit, vagy a Bach-virágterápiáét, valamint a kör kivetésének módját "növényiesen". Ezeknek pedig, nincs túl sok köze a növények szellemével való együttműködéshez.

Mindenesetre Grimassi és Penczak újra divatba hozták a növényeket, a neopogány nagyközönség számára is. Ezúttal pedig túlmutatva - ha nem is olyan nagy léptékben, vagy minőségben, mint én szeretném - a Scott Cunningham által népszerűvé tett megfeleléseken alapuló megközelítésen.


Ebben a hónapban pedig megjelent Ellen Dugan Seasons of Witchery című könyve. Akinek nem lenne a hölgy ismerős: már 13 könyve jelent meg különféle boszorkányos témákban, és általában elég kedveltnek számít, könyvei közvetlen hangulata miatt. Legújabb könyvét a Google Books véletlenül adta ki nekem, ám kíváncsiságból beleolvastam, és teljesen elhűltem azon, amit olvastam.

Leírja, hogy az embereknek, az állati totemekhez hasonlóan, növényi totemeik (amiket szerinte szintén lehet segítőnek és familiárisnak nevezni) is vannak. Állítja, hogy mindenkinek vannak növényi segítői, többen is, melyek kikerülnek a fák, vadnövények vagy kerti növények csoportjaiból (ez a felosztás eleve marhaság, ami egy helyen vad, az a másik helyen kerti). Az pedig, hogy melyek is ezek a segítők, abból derül ki, hogy mely növényekhez vonzódsz, vagy mely növényekkel találod szembe magad sokszor a mindennapokban.

És íme: a növények maguk, mint érző létezők, kiknek szellemétől tanulhatunk és támogatást kaphatunk, már ki is vesztek a leírásból. A növényi segítők már nem segítenek, csupán kedvelt kellékekké váltak, miknek a "rezgései a legjobban illenek a sajátunkhoz". Hogy lehet ezt a fantasztikus kapcsolatot ember és növény között ennyivé redukálni, méghozzá egy olyasvalaki által, aki boszorkánynak nevezi magát? Miért kell ennyire lebutítani mindent? Miért kell tagadni azt, hogy nem mi vagyunk az egyetlen lélekkel rendelkező lények ezen a bolygón?

6 megjegyzés:

  1. "A növényi segítők már nem segítenek, csupán kedvelt kellékekké váltak, miknek a "rezgései a legjobban illenek a sajátunkhoz""

    A new age-es irányzatok szeretik megkerülni (de nem lehet) a kemény utat. Megfigyeltem, rengeteg köztük a fotelezoterikus, és az internet pszichológus; akik mögött nulla darab gyakorlati praxis áll.Azon kívül, hogy egész életükben illemtani kérdésekkel foglalkoznak, és ezt összekeverik a tiszta mágiával, semmi különös nincs bennük. A "rezgős" ezoterikusok,sok esetben bagatellizálnak. Pedig a mágia útja nem vasárnapi sütizés. Aki olyanokat ír mint a fenn említett író, erőteljesen megkérdőjelezem így látatlanban, hogy létezik mögötte megvalósított gyakorlati út.
    A "rezgősök" lelketlen utat képviselnek. A "minden csak rezgés" jelmondatot mantrázók végképp. A lélek nem rádióhullám, és nem infravörös sugárzás. A lélek tulajdonsága az értelem és az érzelem, amelyet a csillagportest körbevesz.
    Kb. 1 hete, hazafelé az erdőmből, villant be a fejemben egy kép,amin egy emberi testben, ember alakú lélekforma látszott.
    Lélekmag a húsgyümölcsben. Barack mag az érett barackban.

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Már-már félelmetes mennyi butaságot publikálnak, olyanok akik tapasztalatokkal nem, és ismeretekkel is csak felületesen rendelkeznek.
    Csaba, tetszik a megfogalmazás: "Lélekmag a húsgyümölcsben. Barack mag az érett barackban."
    Az a legnagyobb problémám, hogy a legtöbb szó/kifejezés, ami leírná amit én gondolok 'másképp értelmezett'. Meggyőződésem szerint a 'növények, állatok szelleme', az 'emberek lelke' egy ugyanazon dolog. Leginkább az élet szentségégének nevezném. És határozottan nem tévesztendő össze valamiféle tudattal! Úgy gondolom, ha valóban nyitott vagy és figyelsz megláthatod/érzékelheted a másik élő "nem fizikai lényét" és annak milyenségét. Hogy ezzel a tapasztalattal mit kezdesz, az már a tudatosság kérdése.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, hogy őszinte legyek, ennek az írásnak többek között épp az lett volna a lényege, hogy felhívjam a figyelmet arra, hogy a növényeknek bizony igen is van tudata..... :D

      Törlés
  4. Úgy tűnik ebben sem értünk egyet. :D
    Szerintem minden élőnek van "lelke", de ez nem azonos a tudattal. Megérne egy eszmecserét annak tisztázása is, Te mit értesz "tudat", "lélek" , "szellem" és "személyiség" alatt. (Én már azzal is boldog vagyok, hogy ilyen témáról beszélgethetünk anélkül, hogy egy legyintéssel elintéznek "Á, ez lökött!")

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bizony, a definíciókon magukon órákat és napokat is el lehet csámcsogni. Ezért most én inkább ezt kihagynám. Helyette azt írnám le, hogy véleményem szerint a növények is éreznek, képesek gondolkodni, a környezetükre reagálni, tudást felhalmozni és azt megosztani. Emellett minden növénynek megvan a maga szeretem, nem-szeretemje, a fizikai igényei, ill. az is, hogy pl. kommunikáció céljából hogyan érdemes hozzájuk közeledni.

      Törlés

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...